.
:: : NYHETER : :: : SERIER : :: : PERSONGALLERI : :: : BOKEN : :: : PRESSMATERIAL : :: : KONTAKT : ::

2009/09/07

Signeringstekniker

Nu testade jag lite olika signeringstekniker inför bokmässan. Materialen måste vara lätta att ta med och hantera, och bör inte ta för mycket plats vid själva signeringstillfället, så det utesluter tusch med pensel. De måste också torka snabbt.
Eftersom smutstiteln och tryckortssidan inte har någon plats för signeringar får jag göra det på insidan av omslaget istället. Men då finns det i alla fall ingen risk för att färgerna skulle läcka igenom på andra sidan.



Till konturerna ska jag använda mig av Staedtler Pigment liner, eftersom den är lätt att rita med utan skiss under, och inte flyter ut i eventuella andra färger om den bara hinner torka lite först.

Till större ytor och röd färg hade jag flera alternativ:

Test nr. 1: Edding Watercolor marker (rött)
Kanske lite väl mycket åt det laxrosa hållet, så det är nog bättre att använda den mer sparsamt än så här. Annars gôtt resultat. Om jag applicerar den för snart efter Pigment linern flyter den ihop lite med den svarta färgen, men om jag låter det svarta torka en liten stund innan är det okej.

Test nr. 2: Staedtler Lumocolor (svart)
Jag har hur många som helst av de här pennorna, så det är bra att använda dem ... Och de har fyllig och fin svart färg, och det går att göra både breda och lite smalare streck med dem. Så då behövde jag inte ens testa några andra alternativ till fet svart färg, whee!

Test nr. 3: Gouache (röd)
Tar alldeles för lång tid att torka. :o( Och lite för lila är den också.



Test nr. 4: Karminröd akrylfärg (röd)
Fan, jag gillar det här resultatet - färgtonen är precis rätt och den torkar jättesnabbt.
Okej, om jag tar färg med penseln direkt ur tuben kanske det inte är så jobbigt att hantera det. Vi får se hur mycket plats jag har för signerandet ... Jag ska nog lägga in lite specialträning i att rita stående.

# # #

bokmässan (24-27 september) kommer jag att blygsamt representera Epix i monter A01:28, vilken jag delar med Komika, Albumförlaget (som just har kommit ut med första bandet i Metabaronerna!), Man av skugga (med den legendariska Death Piglet) och Myling Media (som just har kommit ut med sin första skräckserieantologi!)

Inga kommentarer: