.
:: : NYHETER : :: : SERIER : :: : PERSONGALLERI : :: : BOKEN : :: : PRESSMATERIAL : :: : KONTAKT : ::

2008/08/05

Lästips!

Mitt verkliga liv sparkar mig i huvudet, och det är något fel med den nästa sidan som jag borde tuscha nu, men jag har ännu inte kommit på vad. Under tiden får ni läsa något annat ...

Istället för att länka till irriterande artiklar inom prostitutionsdebatten ska jag den här gången ge ett tips om en rolig serie.

Black Lagoon
av Rei Hiroe

När jag först började läsa den här serien från början tyckte jag att den var jättetramsig och tröttnade snart. Men för ett tag sen stötte jag på den sjätte volymen, och insåg att de tramsigt osannolika actionsekvenserna och den tramsigt högtravande handlingen till stor del hade utvecklats till galet kul osannolik action och handling med självdistans och glimten i ögat.
Vad det är: Huvudpersonerna är ett gäng moderna pirater som har sin bas i Thailand: chefen Dutch är en amerikansk Vietnam-veteran, hackern Benny är på både FBI:s och maffians dödslista, Revy ensam är allt de behöver i fråga om eldkraft, och Rock ... tja, tills alldeles nyligen hette han fortfarande Rokurou Okajima och var salaryman, men under en tjänsteresa kidnappades han av de tre piraterna, som är del av en illegal kurirgrupp vid namn Black Lagoon. Han trodde att hans företag skulle rädda honom, men de sket i honom, så han blev förbannad och tog värvning som lärling hos piraterna.
Vad jag tycker: Även om det blir mycket bättre allt eftersom tycker jag mig skönja att Rei Hiroe fuskar lite väl mycket med sin research, så om någon t.ex. ska vara en duktig dykare visas det inte genom hur vederbörande dyker, utan genom att någon kommenterar: "Hon är en bra dykare." Men om man ignorerar det kan man njuta av intressanta figurer och miljöer och galna actioneskapader.
Vad det har med Eva att göra: Många av lönnmördarna och gangstrarna som befolkar serien liknar dem som kan dyka upp i Evas värld, bland andra en galen mördare som är barnsköterska och har motsvarande uniform och tjocka glasögon. Det är inte minst en hel del Eva och Ting Yay-vibbar i spänningarna mellan Revy och Rock.



Tyngdkraften, hallå? Revy gör badass-situps hängande från en stång, men tecknarna har missbedömt hur kroppens tyngdpunkt skiftar när man inte har någon vägg bakom som man kan spjärna emot. Testa själva hemma och se.
Trots små men tyvärr rätt ofta förekommende blundrar som denna är Black Lagoon en jätterolig serie som rekommenderas varmt till alla som gillar Eva.

1 kommentar:

Ainur Elmgren sa...

Det är av den här anledningen som jag skulle vilja ha en redaktör innan jag tuschar... en redaktör med magiska ögon som ser hur det *borde* se ut.